O companie aeriana low-cost sau low cost airline este o companie aeriana care ofera in general bilete la preturi foarte scazute prin eliminarea unor servicii traditionale oferite pasagerilor. Conceptul este originar din Statele Unite de unde s-a raspandit rapid în Europa la inceputul anilor 1990. Termenul low-cost caracteriza initial companiile aeriene care reuseau sa aiba costuri mai reduse decat competitorii, insa ulterior, datorita publicului si mediei, termenul a inceput sa se refere la companiile aeriene care ofera bilete la preturi foarte scazute prin eliminarea unor servicii.

Modelul de afacere
 
Practicile unei companii aeriene de tip low-cost includ:
  • o singura clasa de pasageri 

  • un singur tip de avion de obicei Airbus A320 sau Boeing 737 (reducand costurile de instruire a personalului si cele de intretinere) 

  • un itinerariu simplu, zboruri fara legatura (escala) 

  • locuri nerezervate (incurajand pasagerii sa se imbarce repede) 

  • utilizarea unor aeroporturi secundare care permit taxe mici 

  • zboruri scurte fara pauze lungi intre ele (utilizare maxima a avioanelor) 

  • plata cat mai simpla a biletelor in special prin intermediul internetului scazand costurile de personal si comisioane catre agentii de turism 

  • mutarea cat mai multor costuri catre client - de exemplul comisionul platii cu cardul de credit, cost suplimentar pentru bagajele de cala si pentru check-in-ul în aeroport 

  • angajatii au diverse functii de la insotitori de zbor la curatenia avioanelor, limitand costurile cu personalul 

  • eliminarea mancarii si bauturii gratis din avioane sau inlocuirea cu servicii platite de pasageri 

  • prezentarea taxelor de aeroport sau combustibil separat pentru a crea impresia unor bilete extrem de ieftine. 


Important de stiut: 
 
Multe companii aeriene de tip low-cost aplica diverse comisioane suplimentare la cumpararea biletelor. Cele mai des intalnite sunt:

  • Asigurarea de calatorie. De cele mai multe ori, asigurarea obligatorie de sanatate este suficienta, asigurarea de calatorie fiind nenecesara. Multe companii pun asigurarea de calatorie implicit, insa aceasta poate fi eliminata din cosul de cumparaturi. 

  • Comision pentru plata cu cartea de credit. Majoritatea companiilor aplica acest comision la cartile de credit (gen Visa sau Mastercard). Însa cartile de debit (gen Visa Electron) au comision zero. 

  • Unele companii vand "imbarcare rapida". 

  • Taxa pentru bagajele de cala este perceputa de majoritatea companiilor. Alternativ, pentru calatorii scurte, o valiza mica poate fi luata ca bagaj de mana (gratis). Bagajele de mana au in general dimensiunile maxime 20*40*50, iar limita de greutate (daca exista) este de 10kg. 

  • Companiile low-cost au o politica a preturilor foarte dinamica. Planificand calatoriile in avans si cumparand biletul cu 2-3 luni inainte, pretul poate fi cu 50-70% mai mic decat al biletelor cumparate cu 1-2 saptamani inainte. 

  • Majoritatea companiilor low-cost au promotii aproape tot timpul anului. 

  • Daca vrei sa zbori cu escala, asigura-te ca ai intre zboruri cel putin 3 ore, chiar si daca ambele zboruri sunt cu aceeasi companie. Trebuie sa iti muti singur bagajele de la un zbor la altul (uneori trebuie sa astepti 30-60 minute pana iti vine bagajul dupa ce ai coborat din zborul anterior) si trebuie sa faci din nou check-in. 

Sursa: Wikipedia